درمان زگیل تناسلی با لیزر

دیدن زگیل تناسلی می‌ تواند برای هر کسی نگران‌ کننده و ترسناک باشد؛ اما به شما اطمینان می‌ دهیم که خوشبختانه می‌ توان انواع زگیل تناسلی را به سادگی درمان کرد. روش‌ های درمانی متعددی برای کنترل و حذف کامل زگیل تناسلی ابداع شده‌اند که از جمله محبوب‌ ترین آن‌ ها می‌توان به لیزر درمانی اشاره کرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با درمان زگیل تناسلی با لیزر آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر درمورد سریع‌ترین روش درمانزگیل تناسلی، با ما تا انتهای این مقاله در نیماطب همراه شوید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر چیست و چطور انجام می‌شود؟

حذف زگیل تناسلی با لیزر که با عنوان لیزر فرسایشی هم شناخته می‌شود، جایگزینی نوآورانه برای درمان‌ های سنتی این ضایعه به حساب می‌آید. درمان زگیل تناسلی با لیزر در کلینیک و توسط پزشک انجام می‌شود. در این روش پرتوهای قدرتمندی توسط لیزر به ضایعه تابیده می‌شود که می‌تواند آن را بسوزاند و از بین ببرد. پرتو لیزر با کمک نور مادون قرمز سلول‌ های سطحی اپیدرم را تبخیر خواهد کرد و آن را از بین خواهد برد.

در میان انواع لیزر پرکاربرد در حذف زگیل‌ های تناسلی می‌توان به لیزر CO2 اشاره کرد.

لیزرهای درمان‌ کننده زگیل تناسلی می‌توانند سطح پوست را زخم کنند. این زخم در ناحیه درمان ایجاد می‌شود و معمولا درمان آن بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید. پزشک با این درمان قادر خواهد بود تا رگ‌ های خونی زگیل را از درون بسوزاند و درنتیجه زگیل در عرض چند روز خشک خواهد شد.

مطالعات نشان می دهند که لیزر بهترین روش درمان برای زگیل تناسلی محسوب می‌شود و تا 85 درصد احتمال موفقیت دارد. البته تعداد جلسات درمان لیزر بسته به حجم ضایعه و تشخیص پزشک، متفاوت خواهد بود. همچنین امکان دارد پزشک درمان لیزر را با درمان دیگری مانند کرایوتراپی ترکیب کند تا به نتیجه بهتری درست پیدا کنید.

مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

موارد زیر از مهم‌ترین مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر است:

1. لیزر درمانی از موثرترین روش‌های درمان زگیل محسوب می‌شود

واقعیت این است که تمام روش‌ های درمان زگیل تناسلی، نمی‌توانند به طور صددرصد این ضایعه را از بین ببرند و حتی پس از درمان و از بین رفتن کامل توده، امکان عود آن وجود دارد. اما خوشبختانه لیزر درمانی یکی از روش‌هایی است که درصد موفقیت بالایی دارد و احتمال عود ضایعه پس از درمان و برداشت کامل زگیل، نسبت به سایر روش‌ها پایین‌تر خواهد بود.

لیزر می‌تواند به‌طور صدرصد ضایعه را از بین ببرد و احتمال عود پس از درمان، بین 6 تا 13 درصد خواهد بود.

2. احتمال بروز اسکار پس از عمل در لیزردرمانی بسیار پایین است

لیزر ابزاری دقیق برای از بین بردن اهداف و ضایعات پوستی محسوب می‌شوند. پزشک در این روش نیازی به برش اضافی ندارد و دقیقا بافتی را هدف قرار می‌دهد که با پوست متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای از بین بردن زگیل در نواحی حساس مانند صورت از لیزر کمک بگیرید.

3. عوارض جانبی شدید ندارد

عوارض جانبی درمان با لیزر نسبت به سایر روش‌ها خفیف‌تر است و حتی در کودکان هم  به‌راحتی تحمل می‌شود. از آنجایی که این روش با کمترین میزان برش و زخم اجرا خواهد شد، نیازی به نگرانی درباره دوران نقاهت پس از عمل نیست.

4. به بیهوشی نیاز ندارد

این روش درمان لیزر به بیهوشی نیاز ندارد و صرفا با کمک بی‌حسی موضعی انجام خواهد شد. به همین دلیل، به سادگی و بدون بستری انجام می‌شوند و شما می‌توانید پس از درمان به خانه برگردید و کارهای همیشگی‌تان را از سر بگیرید.

معایب درمان زگیل تناسلی با لیزر

شاید بتوان هزینه بالای درمان را بزرگترین نقطه ضعف این روش دانست. لیزر درمانی بدون شک یکی از بهترین روش‌های حذف زگیل است؛ اما هر جلسه آن می‌تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد. از دیگر معایب احتمالی این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرچند احتمال آن بسیار پایین است اما همچنان باید انتظار عود مجدد زگیل بعد از درمان با لیزر را هم داشت.
  • در صورت عدم استفاده از عینک محافظ، امکان دارد که چشم در اثر تابش نور لیزر، آسیب ببیند.
  • امکان انتشار آلودگی حین درمان برای کادر درمانی وجود دارد و درصورت آموزش ناکافی، ممکن است که درگیر این ویروس شوند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که علی‌رغم وجود خطرات درمان زگیل تناسلی با لیزر، می‌توان به سادگی و با حفظ موارد ایمنی، از بروز آن جلوگیری کرد یا آن را به حداقل رساند.

مراحل درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل با لیزر چندان سخت نیست و مراحل ساده‌ای دارد؛ به‌طور کل می‌توان طی فرآیند درمان زگیل تناسلی با لیزر، مراحل زیر را پیش‌بینی کرد:

قبل از درمان

پروسه درمان شما زمانی آغاز می‌شود که برای بررسی پوست به پزشک مراجعه می‌کنید. پزشک با توجه به وضعیت پوستی شما و آزمایشاتی که درخواست می‌کند، می‌تواند بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد. می‌توانید طی جلسه ویزیت، تمام سوالات و دغدغه‌های خود را با پزشک مطرح کنید.بعد از تعیین قرار جلسه لیزر، به خانه خواهید رفت و برای روز درمان آماده خواهید شد.

شما باید برای روز درمان به خوبی آماده شوید؛ آماده‌سازی مناسب کمک می‌کند تا درمان نتیجه مناسبی داشته باشد و کمترین عارضه ممکن را تجربه کنید. برای آماده سازی قبل از درمان، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند استروئیدها خودداری کنید؛
  • الکل ننوشید و سیگار مصرف نکنید؛
  • در صورت مصرف هر نوع دارو، پزشک را در جریان قرار دهید؛
  • ناحیه تحت درمان را شیو و اصلاح کنید.

طی درمان

محل ضایعه در روز درمان به خوبی ضدعفونی و تمیز خواهد شد. پزشک از شما خواهد خواست که آرام باشید و ناحیه تحت درمان را با داروی بی‌حسی، بی‌حس خواهد کرد تا درد احساس نکنید.

سپس با کمک دستگاه لیزر، درمان را شروع خواهد کرد.دستگاه  لیزر با سیستم خنک‌کننده داخلی خود، کمترین احساس سوزش را در شما ایجاد خواهد کرد و درد چندانی نخواهید داشت. این فرآیند بسته به شدت ضایعه و وسعت ناحیه، از چند دقیقه تا دو ساعت طول خواهد کشید. پس از درمان، ناحیه تمیز خواهد شد و پزشک آن را بانداژ خواهد کرد.

بعد از درمان

پس از درمان می‌توانید به خانه برگردید؛ اما نباید قرار ملاقات پزشک را برای بررسی روند پیشرفت درمان از دست بدهید. موارد زیر هم از مهم‌ترین نکات مراقبت پس از درمان زگیل تناسلی با لیزر محسوب می‌شوند:

  • از دست زدن ناحیه یا خاراندن آن خودداری کنید؛
  • ناحیه تحت درمان را خشک و تمیز نگه دارید؛
  • لباس زیر نخی، خنک و گشاد بپوشید. لباس تنگ و چسبان می‌تواند تحریک و درد ناحیه را افزایش دهد؛
  • برای بهبود سریع‌تر ناحیه از پماد ضد التهابی موضعی مانند وازلین و آکوافور کمک بگیرید؛
  • از حمام داغ یا دوش‌های طولانی خودداری کنید؛
  • تا زمان بهبودی کامل، هیچ رابطه جنسی نداشته باشید؛
  • برای بهبود و تسکین از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید؛
  • اگر علائم عفونت، درد شدید یا خونریزی داشتید، با پزشکتان تماس بگیرید؛
  • سبک زندگی سالم داشته باشید، مایعات فراوان بنوشید و سیگار نکشید؛
  • به اندازه کافی استراحت کنید.

عوارض درمان زگیل تناسلی با لیزر

از شایع‌ترین عوارض زگیل تناسلی با لیزر می‌توان به درد، تورم و قرمزی ناحیه تحت درمان اشاره کرد. البته این عوارض کوتاه‌مدت و طبیعی هستند و زود برطرف می‌شوند. چنانچه پوست حساسی داشته باشید، امکان دارد که دچار کبودی، تاول و پوسته پوسته شدن ناحیه درمان شوید. از سایر عوارض شایع لیزر درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش،
  • ایجاد رنگدانه پوستی،
  • عفونت،
  • بروز اسکار،
  • آسیب به چشم،
  • حساسیت به درمان.

عود زگیل تناسلی پس از درمان با لیزر

نمی‌توان انکار کرد که امکان عود ضایعه پس از درمان وجود دارد؛ اما خوشبختانه این احتمال در درمان با لیزر به کمترین حد ممکن می‌رسد و این میزان طبق مطالعات بسیار ناچیز برآورد می‌شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از عود زگیل تناسلی پس از درمان، از اقدامات زیر کمک بگیرید:

  • بهداشت شخصی را رعایت کنید؛
  • وسایل شخصی‌تان را با کسی به اشتراک نگذارید؛
  • از راه رفتن با پای برهنه در استخرها خودداری کنید؛
  • برای تقویت پوستتان، آن را همیشه مرطوب نگه دارید؛
  • مراقب نواحی دارای زخم باز باشید؛
  • تجهیزات عمومی در محل کار، باشگاه، ورزشگاه و سایر اماکن را ضدعفونی کنید؛
  • به زگیل یا ناحیه درگیر دست نزنید؛
  • برای محافظت از بدنتان دربرابر ویروس HPV، واکسینه شوید.

سوالات متداول در مورد از بین بردن زگیل تناسلی با لیزر

سریع‌ترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

می‌ت وان لیزر و کرایوتراپی را بهترین و سریع‌ترین روش درمان زگیل تناسلی دانست که عموما عوارض جانبی خاصی درپی ندارند و به سرعت شما را به هدف می‌رسانند.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر دستورات پزشک را دنبال کنید، برای کاهش درد و عارضه از مسکن‌ های بدون نسخه کمک بگیرید و لباس نخی و خنک بپوشید. استراحت، سبک زندگی سالم، نوشیدن آب کافی و دوری از مصرف سیگار و الکل از دیگر راه‌هایی است که سرعت بهبود را افزایش خواهد داد.

هزینه برداشتن زگیل با لیزر چقدر است؟

هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر به ازای هر زگیل برآورد می‌شود؛ و میزان هزینه نسبت به وسعت ضایعه و شدت درگیری متفاوت خواهد بود. برای تخمین دقیق هزینه درمان باید توسط پزشک ویزیت و معاینه شوید.

nimateb-admin
ارسال دیدگاه