آیا لیزر باعث ناباروری میشود؟

لیزر مو در بین افرادی که مایل به استفاده از راه حلی برای رفع موهای زائد خود با روشی که ماندگارتر از برخی روش های دیگر باشد، محبوب است. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد راهی مطمئن برای خلاص شدن از شر موهای زائد در نواحی ناخواسته بدن به طور دائم یا برای مدت طولانی است. با این حال، قبل از شروع درمان، افراد باید از برخی از عوارض لیزر موهای زائد و همچنین برخی شایعات و خرافاتی که در مورد این روش وجود دارد؛ آگاه شوند.

آیا لیزر موهای زائد در ناحیه تناسلی ایمن است؟

لیزر موهای زائد معمولا حتی در ناحیه تناسلی یا خط بیکینی خطری ندارد. اکثر تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته نشان داده است که لیزر موهای زائد ایمن بوده و درد آن را به خوبی می توان تحمل کرد. به نظر نمی رسد خطرات بلند مدتی برای سلامتی در رابطه با این روش وجود داشته باشد.
با این حال، برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر موهای زائد، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. افرادی که پوست حساسی دارند بهتر است از متخصص پوست خود بخواهند که قبل از انجام این کار روی قسمت وسیعی از پوست، چگونگی واکنش یک ناحیه کوچک از پوست آنها را به این درمان آزمایش کند. همچنین به منظور کاهش خطرات و عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد حتما باید این کار را نزد یک پزشک متخصص و کاملاً واجد شرایط انجام دهند.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

این شایعه که لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود در اینترنت و در فضای مجازی به طور قابل توجهی گسترش پیدا کرده است. اما درصورتیکه به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید به راحتی برای شما اثبات خواهد کرد که لیزر موهای زائد بیکینی یا ناحیه تناسلی شما نمی تواند باعث نازایی و ناباروری شود. می دانیم که شاید بعضی از اطرافیان شما ادعا کنند که کسی را می شناسند که پس از لیزر موهای زائد دچار نازایی شده است، اما این صحت ندارد.
یکی از متخصصین پوست و مو از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک تحقیقات کاملی در مورد اثرات لیزر روی نازایی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که: “روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه موجود در فولیکول مو انجام میشود. لیزرهایی که ما استفاده می کنیم بسته به نوع لیزر کمتر از 5 میلی متر به پوست نفوذ می کنند، بنابراین راهی برای رسیدن به تخمدان های بیمار برای لیزر این دستگاهها وجود ندارد. اما حتی اگر آنها به تخمدان های شما می رسیدند- که هرگز، هرگز نمی توانند این کار را بکنند – به هر حال تاثیر ناباروری نخواهند داشت. لیزر ها روی دنگدانه ها تاثیر گذاشته و هیچ تاثیری در باروری یا ناباروری بیمار ندارند. “
با این وجود، آنچه که بسیار خطرناک است، انجام لیزر موهای زائد توسط افراد غیرمتخصص به جای متخصص پوست و مو یا تکنسین لیزر است. استفاده از لیزر یا IPL اشتباه روی پوست تیره یا شخص با پوست برنزه می تواند سوختگی یا لکه های تیره ایجاد کند.

لیزر موهای زائد تاثیری در باروری نخواهد داشت

رفع موهای زائد با لیزر هیچ خطری در این زمینه ندارد- نور لیزر به اندازه کافی عمق نخواهد داشت تا تاثیر بدی برجای بگذارد. بزرگترین مشکلی که بیماران ممکن است با آن مواجه شوند احساس درد و ناراحتی در درمان این ناحیه است.
عمق نفوذ لیزر به اندازه ای نیست که به بافت های داخلی ناحیه تناسلی نفوذ کند. البته لازم است که پزشک شما این موضوع را با کمپانی تولیدکننده لیزر مورد استفاده چک کند زیرا لیزرهای مختلف دارای طول موج های مختلف از نور مرئی هستند. اما به طور کلی لیزر دستگاه هایی مانند UNT tech ، KM ، رازورلیز و… ایمن هستند.
لیزر مو فقط در درم (که بخشی از پوست است) تأثیر می گذارد. این قسمت از پوست از نظر آناتومیکی از اعضاء مولد رحم، تخمدانها، لوله‌های فالوپ و غیره دور است و هیچ روش فیزیکی وجود ندارد که نور  استفاده شده در لیزر بتواند به اندامهای تولید مثل برسد به طوری که به آنها صدمه ای وارد کند. بنابراین می توان با اطمینان خاطر گفت که لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر ناباروری ایجاد نمی کند.
اما هیچ ارتباطی بین لیزر موهای زائد و باروری وجود ندارد. عمق نفوذ لیزر فقط چند میلی متر از سطح پوست پایین ترمی رود، که فقط برای هدف قرار دادن ریشه فولیکول مو کافی است. بنابراین هیچ  جای نگرانی نیست.

لیزر موهای زائد و بارداری

لیزر مو برای زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار باشند توصیه نمی شود. به نظر می رسد این فقط یک توصیه از طرف تولید کنندگان تجهیزات لیزر و بدون هیچگونه مبنای مشخص در منطق پزشکی باشد، با این وجود، بیشتر کلینیک های لیزر، لیزر مو  را برای زنان باردار به کار نمی برند. البته نگران نباشید حتی اگر موی خود را اصلاح نکنید، موهای زائد معمولاً پس از بارداری خود به خود میریزند
اگرچه لیزر موهای زائد عموماً یک روش ایمن محسوب می شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان باردار توصیه می کنند که از این روش خودداری کنند زیرا تا کنون هیچ مطالعه ای انجام نشده تا اثبات شود که لیزر برای مادران و نوزادان بی خطر است. در صورت عدم وجود تحقیقات، پزشکان جانب احتیاط را رعایت می کنند.
لیزر موهای زائد رنگدانه تیره در مو را هدف قرار داده و باعث آسیب حرارتی و یا مکانیکی به فولیکول مو می شود. هیچ مطالعه ای در مورد ارزیابی ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود ندارد. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دلیل عدم اطلاع از تأثیر لیزر مو روی جنین، از انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری خودداری می کنند.

آیا لیزر روی ناباروری تاثیر می گذارد؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد بر احتمال بارداری (بانوان) و ناباروری اسپرم (آقایان) تأثیر دارد، وجود ندارد. اگر می خواهید باردار شوید، قبل از شروع درمان های لیزر موهای زائد، با پزشک خود مشورت کنید.
برای اکثر افراد، کاهش موفقیت آمیز رشد مو طی چندین درمان در یک دوره نه ماهه انجام می شود. این امکان وجود دارد که شما قبل از اینکه باردار شوید، تحت درمان لیزر قرار بگیرید، و این شما را در معرض خطرات ناشی از این روش قرار میدهد، از جمله موارد زیر قرار می دهد اما هیچ منبع موثقی ناباروری را به عنوان عوارض جانبی لیزر موهای زائد تایید نکرده است.
• التهاب پوست
• تغییر رنگ پوست شما
• تاول زدن
• ایجاد زخم
• در حالت های نادر، رشد بیشتر موها
در نظر داشته باشید عموما چنین مواردی به دلیل استفاده از دستگاه های معیوب، انجام عملیات لیزر توسط اپراتور غیر متخصص یا رعایت نکردن نکات لازم قبل و بعد انجام لیزر اتفاق میافتد.
nimateb-admin
ارسال دیدگاه